VIEW21 SELHi特集号---SELHiデータベース
トップページへ戻る
詳細情報
高校の詳細情報がご覧いただけます。研究テーマの詳細は、各テーマをクリックしてください。「学校提供資料」ボタンがある場合は、クリックしていただくと各高校で実際に使用されている資料がご覧いただけます。

石川県 私立北陸学院高等学校

■研究開発課題
リーディング・ストラテジー(RS)に基づいたリーディング能力向上のための指導法の研究
■主要指標

【リーディング評価の一例】
English reading
Voice:
5→clear voice;good pronunciation and intonation: good speed
4→clear voice; 1・2mistakes in pronunciation or intonation: good speed
3→some mistakes in pronunciation or intonation or small voice or too fast or slow
2→several mistakes or too fast or slow
1→can't understand or poor pronunciation or intonation

Reading:
3→student used good strategies to read new words.
2→student could read the passage with a few mistakes on new words.
1→student strumbled over many words and couldn't find a way to read new words.

【単語運用能力の向上(口頭試問の方法と評価)】
A →高度な構文を使った英文を作り、単語力もある。
B→短い文ではあるが、文法的には問題がなかった。
C→短い文で、文法的にミスがあった。

【Extensive Reading の口頭試問の評価】
Evaluation:
A. Summary:
5→excellent summary; all main points covered with good detail.
4→good summary;most main points covered with some detail.
3→fair summary;basic outline with some details.
2→below average summary;missed a few main points;ganbled summary. few delais.
1→poor summary. could tell very few details and missed several key points.

B. English level:
5→exellent;very few grammatical mistakes. Good sentence structure.
4→good;a few to some grammatical mistakes. Mostly good sentence structure.
3→fair; several grammatical mistakes. Fairly good sentence structure.
2→below average; several grammatical mistakes. Weak sentence structure.
1→poor; many mistakes;isolated words with poor sentence structure.

■補助指標
ACE
■研究内容
1.   高校3年次で6500〜7000語の習得を目指すための方策と指導方法の研究 (RW)

2. RSを向上させるための多読のプログラムの構築(リーディングマラソン)、傾向把握方法の研究、指導方法の研究

3. 評価方法としての個々の生徒に対する口頭試問の方策の研究 (RLWS)

© Benesse Holdings, Inc. 2014 All rights reserved.